Tuesday, October 6, 2009

Głębiej o Halo, p. I

Historia którą znacie z gier Halo w zasadzie rozpoczyna się w punkcie B historii tego uniwersum. Trudno zrozumieć generalnie co się dzieje i o co chodzi, o ile nie weźmie się pod uwagę wydarzeń sprzed 2552 r., przed inwazją Covenant (zwanego dalej Paktem/Przymierzem) i po odkryciu napędu, który pozwolił na podróże międzygwiezdne, jak i kolonizacje najdalszych regionów kosmosu. Czyli od 2150 roku, punktu A tej historii.

W tym czasie ludzkość pogrążona była w wewnętrznych wojnach pożerających Ziemię, jak i kolonie wydobywcze poza naszym układem. To rozlew krwi miał zadecydować, kto przejmie kontrolę nad Zieloną Planetą i jej najdalszymi osadami, a strony stanowiły tu:

1. UNSC ( United Nation Space Command – pochodna UN, powstała w połowie XXII wieku podczas Wielkiego Przeludnienia Ziemi),

2. armie prowadzone przez faszystę Joviana Friedena (sprowokował konflikt przeprowadzając zamach na doradcę od spraw kolonizacji z UN, który przebywał na jednym z księżyców Jupitera- tak też rozpoczęła się Joviańska Kampania Księżycowa w 2160r.),

3. wojska neo-komunisty Vladimira Koslova.

Po wojnie o lasy deszczowe w 2162 roku konflikt z Zielonej Planety przeniósł się na kolonie Marsa w okolice Argyre Planitia, gdzie działania militarne podejmuje grupa stanowiąca pierwowzór ODST (Orbital Drop Shock Team), by zadać kilka mocnych ciosów w rebelię Koslovica. Oczywiście odnoszą sukces, wynikiem czego, jest powstanie w przyszłości doktryny określającej prawa działania Marines, jako podstawowej jednostki biorącej udział w konfliktach na lądzie jak i w przestrzeni..

2164 to czas czyszczenia przestrzeni z niedobitków Koslovica i Friedena, po wycofaniu się z Ziemi, skrupulatnie usuwani są z systemu przez oddziały Marines UN. W tym samym roku Narody Zjednoczone (UN) zmieniają nazwę na UNSC. Niestety w obliczu gigantycznego przeludnienia oraz utrzymywaniu kilkumilionowej armii, która nie ma z kim walczyć, rynek załamuje się tuż po konflikcie o Lasy Deszczowe..

Kolejny poważny krwawy spór rodzi się w 2494 roku, kiedy to siły Insurekcjonistów (grupa rebeliantów) przejmują kontrolę nad Eridanusem II (planeta w systemie Eridanus), ustanawiając tam własne rządy. Przez 20 lat UNSC próbuje stłumić rebelię, jednak siedziba Insurekcjonistów ukryta w pasie lewitujących asteroidów nie zostaje odnaleziona przez ten czas. Jest to jedna z większych porażek ONI (Office of Naval Inteligence, wywiad UNSC).

W 2513 roku walki wyłamują się poza system Eridanus. Rebelianci prowadzeni przez pułkownika Roberta Watta tworzą flotę małych cywilnych statków, które przez krótki czas opierają się flocie UNSC, a potem wycofują się do pasa asteroidów Eridanus Secundus. Wojny przenoszą się też na Epsilon Eridani. Do tego momentu miliony cywilów wliczane są w ofiary wojny.

Należy wspomnieć też o dość istotnym w całości tych wydarzeń fakcie, iż UNSC przechodziło kryzys w 2517 roku – osłabione ciągłymi walkami nie mogło pozwolić sobie na straty kolejnych ludzi. Dlatego też dr. Catherine Halsey przeforsowała start projektu o nazwie SPARTAN-II.  Z 75 niezwykle uzdolnionych dzieci pobrano materiał genetyczny, który zmodyfikowano i zastąpiono go nowym – silniejszym odpowiednikiem. Poprzez ciężki trening fizyczny oraz wzmacnianie psychiczne klonów opartych na kodzie genetycznym uzdolnionych dzieci, zdołano utworzyć jednostki zwane później SPARTANAMI (szkolone od 6 roku życia jednostki do zadań specjalnych).

W 2525 roku pięciu Spartan infiltruje bazę rebelii na Eridanus Secundus i uprowadza Watta. Potem oddziały Spartan wysyłane są na Jerycho, by powstrzymać kolejne rebelie. Wraz z nadejściem Paktu (przymierze obcych ras prowadzonych przez Proroków- z ang. Covenant) liczebność Insurekcjonistów drastycznie się zmniejsza eksterminowana już przez wspólnego wroga. W ostateczności razem z oddziałami UNSC stawiają czoło obcemu zagrożeniu (2552r.) w bazie, która wcześniej została infiltrowana i, z której porwano Watta (w akcji udział wzięło kilku Spartan, Sztuczna Inteligencja o imieniu Cortana i W-ce Admirał Danforth Whitcomb). Koniec końcem UNSC i tak musiało się ewakuować, a baza została całkowicie zniszczona przez Pakt. 

Agresja ze strony Przymierza rozpoczęła się 3 lutego w 2498, gdy UNSC straciło kontakt z kolonią Harvest, a wysłany tam statek został zniszczony. Wysłano kilka tam kilka statków by zbadały sytuację, powrócił tylko jeden- Herakles -wraz z informacją w obcym języku, która po przetłumaczeniu brzmiała “Wasza zagłada jest wolą bogów, a my jesteśmy ich narzędziami”. W odpowiedzi vice admirał Preston Cole mobilizuję kosmiczną flotę, której celem jest odbicie koloni Harvest. W potyczce tej, ludzkość traci 2/3 swojej armii, jednak w 2531 roku Harvest wraca do ludzi, oczywiście by potem ją stracić. Wysoko zaawansowana technika zbrojeniowa Paktu, deklasuje wszystko, co posiada ludzkość. Systemy tarcz, uzbrojenie oraz konstrukcja z nieznanego materiału przebija się przez siły ludzkości niczym lodołamacz. Wojna pomiędzy ludzkością (jak później się okazuje nie tylko), a sprzymierzonymi rasami Obcych trwa. Pakt jest w trakcie poszukiwań wszelkich informacji, artefaktów i wszystkiego, co jest w jakiś sposób powiązane z rasą Prekursorów, która zaginęła setki tysięcy lat temu. Swoje działania opiera na własnych interpretacjach działań Prekursorów, którzy ich zdaniem stali się Bogami uruchamiając pierścienie Halo (gigantyczne konstrukcje w kosmosie, które sami stworzyli by chronić wszechświat). Według nich ponowne uruchomienie tych mechanizmów sprawi, iż tak też się stanie z Paktem. Oczywiście jedynym zagrożeniem ku zrealizowaniu tego planu jest ludzkość, która według ich dogmatów jest przeciwieństwem rasy Prekursorów. Do 2535 roku większość Zewnętrznych Kolonii (Planety niezwykle bogate w rzadkie minerały) zostaje zniszczone przez Armadę Paktu. Ustanowiony protokół Cole`a, ma na celu zatarcie wszelkich śladów ludzkości, które mogłyby nakierować Obcych na Ziemię. Zatem wszelkie statki, które trafiają na flotę Covenant mają automatycznie wchodzić w nadprzestrzeń i udawać się w nieznanym i losowym kierunku tak, by nigdy nie sprowadziły zagłady na Ziemię. Nie da się też zaprzeczyć, że technologia skoku przestrzennego Obcych przewyższa naszą kilkukrotnie. Pozwala na bardzo dokładne wchodzenie i wychodzenie z nadprzestrzeni, w konkretnymi miejscu, w konkretnej formacji. Natomiast ludzka technologia oparta na Międzyświetlnym Silniku Shaw-Fujikawa, okazuje się niezwykle nieprecyzyjna i niebezpieczna – przez co niektóre statki rozbijają się

o powierzchnie planety, wychodząc z nadprzestrzeni lecąc po losowym wektorze. Niestety jest to wliczone w koszty, jakie musi ponieść Ludzkość by Ziemia nie została odnaleziona. Akcja gry rozpoczyna się w 2552 roku, kiedy Pakt atakuje z zaskoczenia ostatni ludzki bastion stojący na Granicy (Bitwa o Granicę).

Kolejna część niedługo.

Pozdrawiam

Uth

No comments:

Post a Comment